Dansk Backpacker

Myanmar Blog og Billeder

Besøg ved stammefolk i Kengtung

Efter en lang flyvning, som væsentlig bedre end normalt, ankom vi til Bangkok. Det var nemt at mærke, at monsunen nærmede sig, da det var som at gå ind i en mur af fugt og varme, da vi gik ud af lufthavnen. Vi ankom sent, og havde desværre kun en overnatning, inden turen fortsatte til Myanmar. Det vigtigste ved et besøg i Thailand, er dog klart maden, og den skulle vi ikke gå glip af. Vi mødte vores lokale guide Paing, som sørgede for en lækker 4-retters thaimenu og en Singha, inden sengetid efter en lang dag.

DSC_0013Vi skulle allerede op kl 4 om morgenen for ar tage et morgenfly til Chiang Mai, hvorefter resten af turen til grænsen foregik i bil. Vi havde et lille stop ved det hvide tempel i Chiang Rai på vejen. Jeg har set det før, men det er stadig impnerende, og så kunne vi lige nå en Pad thai, inden vi skulle forlade Thailand.

DSC_0042At krydse over grænsen til Myanmar var en ligetil men dog langsom affære. Der var mange ting, der skulle checkes, og officielle papirer der skulle udfyldes, selvom vi havde visa i forvejen. Vi fik dog stemplet i passet, og vi kunne kom ind i Myanmar.

DSC_0064Her skulle der ikke køres mange kilometer, før det stod klart, at Myanmar er en helt anden verden end Thailand. Folk virker fattigere, infrastrukturen er dårligere og der er mere bjergrigt. Selvom jeg i skrivende stund kun har været her i et par døgn, så er mit indtryk, at Myanmar føles mere autentisk, end de øvrige lande i Sydøstasien.

DSC_0068Det var en lang dag, som stort set gik med transport. Vi nåede dog hen til den smukke by Kengtung hen på aftenen, der gik med aftensmad og en burmesisk øl, som de for øvrigt godt kan finde ud af at lave, og så på hovedet i seng efter en lang rejse og søvnmangel.

Den efterfølgende dag gik med besøg i stammelandsbyer i området, hvor de stort set ikke ser hvide mennesker. Det var en meget stor oplevelse for mig, og jeg har aldrig været så langt fra vores civilisation som her. Vi oplevede børnehavebørn, der sang for os, spiste ved en lokal familie, og så var vi så priviligerede at blive inviteret til en begravelsesceremoni. Den afdøde var dog væk, men de lokale mente ikke, at den afdøde skulle sulte, så de slagtede en gris, mens den lokale shaman bad over den. Kødet fra grisen blev ikke spist, for det skulle begraves sammen med afdøde.

DSC_0204Det var stegende varmt, men jeg var nødt til at se mig lidt omkring i Kengtung, da vi kom tilbage. Så jeg gik en tur rundt i byen for at se lidt templer. Overalt blev jeg mødt med venlighed og smil. Det tog ikke lang tid at finde ud af, at dette sted ikke ser mange turister, hvilket nok hænger sammen med den lange transporttid.

DSC_0129Jeg havde på ingen måde forventet, at der ville være wifi her i Kengtung, så selvom jeg poster på bloggen nu, så kommer billederne først senere, indtil videre kan jeg dog kun sige: Myanmar jeg er fan.

Inle Lake
Efter den store kulturoplevelse i Kengtung, skulle vi nu flyve til Inle Lake (en af de fire store attraktioner i Myanmar). Det er nemlig ikke muligt at køre til og fra Kengtung, da vejene er spærrede for turister. Vi skulle flyve med et flyselskab, jeg aldrig havde hørt om, og sikkerheden i lufthavnen var da også noget lavere end gennemsnittet. Flyet landede, og et kvarter efter var vi i luften. Det gik dog fint.

DSC_0244Efter vi landede checkede vi ind på Paradise Hotel ved Inle Lake (ja, det hed hotellet). vi kunne straks mærke, at området var noget mere gearet til turister, og vi så også mange andre af slagsen. Dagen sluttede af med vinsmagning på en vingård i området. Vi var dog enige om, at den klarede de ret godt, taget området og klimaet i betragtning. Så burmesisk vin kan altså godt drikkes.

IMG_20150512_133047Grunden til besøget ved Inle Lake var selvfølgelig at se søen af samme navn. Især de berømte fiskere er nok største attraktion. De har udviklet en teknik, hvor de holder en åre med benet, og så formår de at fiske, mens de padler med åren. Det ser meget kompliceret ud, og balenceevnen skal være iorden.

DSC_0346Det var en rigtig varm dag på søen uden skygge, men det var en rigtig hyggelig og smuk tur i det bjergrige område. Langs hele søen lå små hyggelige landsbyer med huse helt ud til søens små kanaler. Det var ret idyllisk, og hvis der fandtes en asiastisk udgave af Venedig, så må Inle Lake være stedet.

DSC_0351Vi sejlede til et tempel fyldt med katte. Vi fik frokost ved en meget lokal familie, hvilket var en stor oplevelse. Det var vist meningen, at besøget var et madlavningskursus, men endte som et observer-de-lokale-lave-mad-kursus, men det var nu rigtig hyggeligt. Vi så et stort tempel, som er det helligste i Shan staten, hvor Inle Lake ligger. Det specielle ved templet var fire små buddha-statuer, som de lokale tilbeder og fylder guld på. Der var nu så meget guld på, at man ikke kunne se, at det var buddha.

DSC_0393Vi sluttede af med et besøg på en cigarfabrik samt et besøg ved et sted, hvor de prøver at bevare den burmesiske kat, så det vrimlede med katte. På vej hjem startede regnen, mens vi var midt ude på søen. Det er monsun-sæson, så det var ikke overraskende, men stadig overrasket over, at være fanget midt på Inle Lake midt i en monsun-byge.

DSC_0323Alt ialt var det er ret fed dag med store kulturelle- og naturoplevelser.

50 grader og på cykel ved Bagan

DSC_0411Programmet stod på en lang transportdag i bus mod Bagan, som er et stort tempelområde. Vi så et lille kloster med unge munke, der studerede deres hellige bog. Det var også en rigtig hyggelig oplevelse.

Køreturen blev noget længere end forventet, da bussen brød sammen midt ude i ingenting, og vi måtte vente på en ny bus. Det var nu meget hyggeligt, og vi tilbragte ventetiden ved en meget lokal bar, hvor der vist meget sjældent kommer turister forbi. De så ihvertfald ud til, at de havde fået en stor oplevelse.

Vores nye bus ankom, og vi blev fragtet det sidste stykke til Bagan. Da vi nærmede os, ændrede omgivelserne fra at være grønne og frodige til at ligne en ørken. Paing fortalte også, at det sjældent regner i Bagan, så det var nok derfor. Vi ankom desværre ikke tids nok til at se solnedgangen, så det måtte vente til dagen efter. Vi blev indlogeret på hotel med pool (tiltrængt), og testede cykler til næste dags oplevelser.

DSC_0476Vi skulle nemlig tidlig op og se solopgangen ved Bagan på cykel, inden det blev for varmt. Det var sindssygt flot og imponerende. Bagan består af over 2.000 templer og pagodaer, som stammer fra omkring 1100-tallet. Det var en gammel kongeby, der blev ødelagt af Kublai Khan og Mongoliet. Mange af templerne er renoveret, og fremstår meget velbevarede.

DSC_0512Bagan var meget imponerende, og tankerne fløj mod Cambodias Angkor Wat, som er det nærmeste tilsvarende, jeg har oplevet. Den største forskel på de to er, at Angkor har væsentligt større templer, mens der ved Bagan er mange flere af dem.

DSC_0552Efter at solen stod op, steg temperaturen naturligvis, og omkring middag var der omkring 50 grader i solen. Dog kunne vi nøjes med 42 grader i skyggen. Det var virkelig varmt, og en siesta ved poolen var meget tiltrængt, men selv vandet i denne var varmt. Jeg kan ikke huske, at jeg har oplevet en varme som denne før.

DSC_0623Nu når vi var ved Bagan, blev vi jo selvfølgelig nødt til at se noget mere og trodse varmen. Det gjorde vi så sidst på dagen, hvor temperaturen var faldet en smule. Vi udforskede lidt flere templer og pagodaer, hvor fællestrækket var gigantiske buddha-statuer. Derudover så vi solnedgangen ud over Bagans smukke landskab.

DSC_0536Det var rigtig lækkert at opleve Bagan og bedre end forventet. Desværre var varmen lidt en hindring for at få fyldt udbytte af oplevelsen. Jeg kunne helt sikkert have brugt flere dage i området en blot en enkelt – dog helst på en anden årstid, hvor det ikke er så varmt. Imorgen gå turen til Mandalay.

Med buddhismen i højsædet ved Mandalay

DSC_0686Efter en relativ kort bustur på 5 timer ankom vi til Mandalay, som er en gammel kongeby og Myanmars næststørste by. Vi havde endnu en ekstrem vsrm dag, så tempoet var sløvt. Eftermiddagen gik med at besøge verdens længste gamgbro lavet af træ U-bein Bridge

DSC_0672Broen er et af de
mest fotograferede steder i Mandalay og med god grund. Det er en meget idyllisk gåtur fyldt med lokale munke, der gerne ville øve deres engelsk. Prikken over i’et var solnedgangen, som vi så ved broen og den nærliggende sø.

DSC_0752Om natten kom der endnu en monsun-byge, så Mandalay blevet kølet lidt ned, hvilket var skønt for os. Vi var ude og se de helligste templer i Myanmar og specielt i Mandalay ved navn Mahamuni Paya. Højdepunktet her var endnu en enorm stor gylden buddha-statue, som store flokke af mennesker tilbad. Det vat ret vildt at se, hvor meget folk går op i religionen.

DSC_0759Ved et af templerne så vi en munkeindvigelse, hvilket fejres med en stor fest. Det lignede noget, der mindede om vores konfirmation. Det er ihvertfald stort for både forældre og de kommende munke og nonner. Vi lærte, at det ikke er påkrævet, ved lov, at skulle være midlertidig munk. Til gengæld gør stort set alle buddhister i Myanmar det, da det er socialt uacceptabelt at springe over.

DSC_0849Ved et af de mere specielle templer i byen Kuthodaw Paya, så vi verdens største bog, hvilket jo lyder ret vildt. Vi fandt jo så ud af, at det ikke var en bog i oprindelig forstand. Der var 729 små minitempler, hvori der var én stentavle i hver, der hver især udgør en side i bogen. Det siges, at hvis man skal læse hele “bogen”, så ville det tage en person ca. 1,5 år, hvis man læser hver dag i 7 timer.

DSC_0796Dagens nok mest specielle oplevelse var et besøg ved det største munkekloster i Mandalay (Maha Ganayon Kyaung). Der bor omkring 1600 munke her. Vi så munkene få dagens andet og sidste måltid. Munkene spiser kl 6 om morgenen, og får frokost omkring kl 11. Herefter må de ikke spise mere den dag, da de ikke må blive for tilfredse. Munkene linede pænt op på to rækker, og så var der munke så langt øjet rækkede. Jeg tror, at det havde været en lidt voldsom oplevelse i højsæsonen, når der er flere turister. Det var dog stille og rolig, nu hvor der ikke er sæson, og vi var næsten de eneste.

DSC_0871Dagens sidste oplevelse var en tur op på Mandalay Hill, som er et bjerg midt i byen. Her kunne vi se hele Mandalay og de mange templer og pagodaer i området. Super flot måde at slutte dagen af med.

DSC_0876Vi var dog ikke helt færdig, da vi skulle med natbus til hovedstaden Yangon. Det var en længe frygtet oplevelse, da transportmidlerne i Myanmar, ikke havde været imponerende indtil videre. Til gengæld var det en helt fantastisk natbus. Bedre end jeg har set rigtig mange andre steder, og turen til Yangon var helt fin.

Prikken over i’et – Shwedagon Pagoda

DSC_0895Det var vores sidste dag i Myanmar, inden vi skulle hjem. Heldigvis var vejret lidt mildere end hidtil. Helt ned på 35 grader blev det til, så det passede ihvertfald mig helt fint.Vores første oplevelse i Yangon var en lille togtur med lokalt. Jeg var ikke så imponeret, da vi ikke kunne se så meget fra skinnerne. Jeg havde kun en enkelt attraktion for øje – Yangons største attraktion, og det jeg så allermest frem til at opleve i Myanmar – Shwedagon Pagoda.

DSC_0918Da vi alle var ved at være godt tempeltrætte, besluttede gruppen at besøge det lokale marked for at klare souvenirindkøbene, istedet for flere templer. Jeg har ikke så imponeret over markedet, da det lignede stort set alle andre asiatiske markeder, men jeg fik da brugt mine sidste Kyats alligevel.

DSC_0972Endelig blev det så tid til at besøge turens højdepunkt (i mine øjn). Shwedagon Pagoda er en 99 meter høj stupa, som kan ses næsten overalt i Yangon. Det hænger sammen med, at den er placeret på en 50 m høj bakke, så den er i virkeligheden 150 m. Derudover må ingen bygninger, ved lov, være højere end Shwedagon.

DSC_0955Pagodaen er lavet næsten udelukkende af guld, og er et af buddhisternes absolut vigtigste monumenter. Stupaen var omkranset af masser af små templer og mausoleer, hvor munke og lokale mediterede. Selvom der var mange mennesker, var det nemt at mærke, at området omkring Shwedagon var helt specielt og roligt.

DSC_0961Udover religiøs betydning har den massive gyldne stupa også haft stor national betydning. Stort set hver gang der har været politiske protester fra befolkningen, så har det været omkring Shwedagon. Derudover holdte Aung San Suu Kyi (the lady) en meget berømt tale her, inden hun blev sat i husarrest i 1988. Shwedagon har også overlevet både jordskælv og cycloner.

DSC_0981Selve Shwedagon var omringet af små buddha-statuer, som symboliserede hver deres ugedag. Buddhisterne tror nemlig på, at man har forskellige egenskaber afhængig af, hvilket ugedag man er født på – faktisk på samme måde som vores stjernetegn. Den eneste forskel er, at der er 8 ugedage i den burmesiske kalender, da onsdag deles i to dage (onsdag formiddag og onsdag eftermiddag). Det bragte derfor held at hælde vand på den buddha tilhørende den ugedag, man er født på. Jeg var selvfølgelig henne og hælde vand på min dag – fredag.

DSC_0987Pagodaen var ekstremt imponerende, og levede op til mine forventninger. Ikke siden jeg så Machu Picchu, oplevede jeg et så stort sug i maven ved at se en attraktion, som da jeg stod foran den enorme Shwedagon Pagoda. Den eneste udfordring var, at Shwedagon var så stor, at den var rigtig svær at tage billeder af.

Det blev enden på 11 intense, varme og helt forrygende dage i Myanmar. Jeg har fået mange flere oplevelser end forventet i et land, som stadig er utrolig uspoleret. Befolkningen er utrolig venlige og nysgerrige, hvilket altid er en dejlig oplevelse. Jeg må også indrømme, at når man besøger Myanmar, så tænker man på den politiske situation. Efter min mening var der ikke meget at mærke. Situationen er bedre end meget længe. Befolkningen må eje ejendomme og virksomheder igen, samt der er en form for demokrati. Der er stadig lidt vej, før burmeserne er helt fri for militærstyret. En ting er sikkert. Jeg vil rigtig gerne opleve mere af dette forrygende land.