Dansk Backpacker

Interrail


Vores første “rigtige” backpackertur var én måneds interrail rundt i Europa. På dette tidspunkt følte vi, at det var et rigtig stort skridt at tage. Tine mente først, at 14 dage måtte være nok, men da vi så kom afsted, så var én måned helt fint. Vi fik os en masse nyttige erfaringer, som vi sidenhen har kunne bruge i det store udland.




Vi fløj først til Paris for at starte turen der. Dette gjorde vi for at spare tid og penge. Det er vigtigt at huske, at interrail-billetten ikke gælder i ens hjemland, og da DSB ikke ligefrem er billige, så kunne det sagtens betale sig at flyve til Paris.

Vores rute lød således:

Paris – Venedig – Verona – Rom – Pompeii – Pisa – Bern – Avignon – Barcelona – Paris – Prag

Vis stort kort

Det var noget af en rute. Vi havde hjemmefra planlagt en rute, som vi ville benytte. Vi ændrede allerede planerne på dag tre. Set i bagklogskabens lys, så brugte vi meget tid på at sidde i togene.

Det er bedre at holde sig til et begrænset område af Europa, da man ellers risikerer at bruge meget tid på transport, som vi gjorde. Der kan dog spares både tid og penge til overnatninger ved at tage nattog mellem lange strækninger. Vi gjorde det f.eks. mellem Paris og Venedig.

Klik her for at se billeder fra vores Interrail-tur

Budget

Europa er en dyr destination, men der er selvfølgelig stor forskel på Vest- og Østeuropa.  Det er generelt utrolig svært at rådgive omkring økonomi på rejser, da alle menneskers forbrugsmønster er forskelligt. På interrail er det slet ingen undtagelse, da der er så mange muligheder, at kombinationerne er uendelige.

Vi brugte omkring 200 kr. pr. mand pr. dag ekskl. interrail-billetten. Det kan dog gøres billigere, hvis man udelukkende holder sig til Østeuropa og sover på campingpladser. Gennemsnitligt bruges der omkring 200-300 kr. pr. dag på én måneds interrail. Der skal nok lægges lidt til, hvis der er mange byture planlagt. Ligesom der også skal lægges mere til, hvis man overnatter på hostels frem for campingpladser.

Overnatninger

De fleste backpackere vælger enten at sove på campingpladser eller på hostels på deres interrailtur. Der er klare fordele og ulemper ved begge dele. Hostels kræver, at man bestiller i forvejen i højsæsonen, og det er dyrere end campingpladsene. Til gengæld kræver campingpladsene, at man har telt med, hvilket er en ekstra last, man skal have i backpacken. Derudover ligger campingpladserne ofte i udkanten af storbyerne, mens hostels kan findes overalt og ofte i centrum af byerne.

Vi valgte at tage telt med og overnatte på campingpladserne. Det var en beslutning, vi slet ikke fortrød. Dels sparede vi en del penge ved dette, dels havde vi væsentligt mere privatliv. På campingpladser bliver man selvfølgelig offer for vejret, både på godt og ondt. Det er selvfølgelig en fordel, at hvis det regner, der hvor man står af toget, så kan man bare rejse videre til det gode vejr. Da vi f.eks. ankom til Bern, regnede det, og ændrede lynhurtigt planen, således vi tog til Barcelona istedet for.

Udstyr

Som nævnt kræver overnatning på campingpladser væsentligt mere udstyr. Udover et telt skal man have liggeunderlag og sovepose med. Noget som alt sammen fylder. Herunder beskriver vi kort, hvilket udstyr vi anbefaler til én måneds interrail.

Backpacks bør være af rimelig størrelse, da en del udstyr er påkrævet. Anders har en 75 + 10 liter backpack, mens Tine har en 65 liter. Nogle mener, at de er for store til at slæbe rundt på, men de er perfekte for os. Når man køber en taske, er det vigtigt, at prøve den først i en butik, da der er stor forskel på, hvordan forskellige mennesker opfatter og føler komforten af de enkelte modeller. Lad derfor vær med at købe backpacks på internettet – eller prøv i det mindste modellen af i en butik først.

Vi valgte at købe et billigt 3-mands telt, som vi kunne smide ud efterfølgende, hvis det nu viste sig, at interrail ikke var for os. Vi fandt hurtigt ud af, at det er nærmest livsvigtigt, at teltet er regntæt, hvilket vores heldigvis var. Det var dog ikke bevidst, men vi var heldige.

Vi havde klassiske skum-liggeunderlag med, hvilket var lidt hårdt for kroppen. Det krævede en uges tilvænning men gik fint nok. Evt. kunne der medbringes luftmadras eller selvoppustelige liggeunderlag, men begge typer vejer selvfølgelig mere.

Af soveposer købte vi også nogle billige nogle, som ikke beskyttede mod kulde, som mange af de dyre gør. Dette var fordi, at der er relativt varmt i hele Europa i højsommeren, selvfølgelig afhængig af destinationen.

En daypack er yderst handy at have med til opbevaring af vand, kamera, guidebøger osv., når man er på dagsture. En taske på 10 – 15 l vil være rigeligt.

Af ekstra udstyr fandt vi pandelamper særdeles vigtige. Det var egentlig ikke planen at tage sådan en med. Vi fik dog en forærende og tog den med, hvilket vi slet ikke fortrød. Pandelamper er nu fast inventar på alle vores rejser, og man har altid brug for dem, især ved udendørs overnatninger.

Ekstra erfaringer

Selvfølgelig gjorde vi også nogle erfaringer, som vi først fandt ud af, da vi var kommet afsted. Vi troede f.eks. at når vi havde købt en interrail-billet, så var alt transport med tog betalt. Det var det ikke. Interrail-billetten gælder selve togturen, men på nogle strækninger skal man tilkøbe en pladsbillet, hvilket man flere steder ikke kan komme uden om. Det var primært på internationale strækninger, på store nationale togstrækninger som f.eks. Frankrigs TGV-tog. I Italien var der især mange skjulte udgifter som disse. Derudover skal der betales ekstra for nattog. Der skal betales ekstra for alle reserveringer på togene. Hvis der rejses med de mindre og langsomme regionaltog, skal der dog hverken bestilles billet, og man kan bare hoppe af og på, som det passer en.

Selvom det fede ved interrail er fleksibiliteten, så kan det desværre være nødvendigt at booke flere togstrækninger, især i højsæsonen, da man ellers risikerer ikke at kunne komme med. Hvis man ikke ønsker dette, er det en god ide, at henvende sig på billetkontorerne på diverse stationer for at høre, hvordan man kommer fra A til B hurtigtst muligt. Dette gælder selvfølgelig kun større/internationale strækninger. Ved regionaltog behøves ingen reservation.

Links

http://www.interrail.eu/?gclid=COWk9sqJ3LcCFeF7cAodhGEAMw