Dansk Backpacker

Solrige Tulum, dykning og afsked med Mexico

Så blev det endelig tid til at komme helt ned i gear. Efter vores tur til Chichén Itza blev vi sat af i den lille søvnige by Tulum, som ligger helt ud til Atlanterhavet. Her gjorde vi noget, vi aldrig har gjort før. Vi indlogerede os på et lille fint hotel, der kostede mere end samtlige overnatninger i Mexico kostede. I Tulum findes der ingen store resorts endnu. Kun små hoteller med omkring 10 værelser. Tulum er dog en af de hurtigst voksende byer i Mexico pt. Indbyggertallet er mere end fordoblet siden 2008, og er nået de omkring 30.000 personer.

DSC_0135Vores lille hotel havde egen privat strand, så det passede os ret godt, at vi kunne ligge der og stege i nogle dage i fred og ro efter et hårdt program.

DSC_0093Vi var dog også ude at se lidt. Vi lejede et par cykler, så vi kunne komme rundt. Vi var bl.a. ude og se maya-ruiner her. Disse ruiner var særdeles hellig, da det var det første sted, solen stod op. Det var også en meget idyllisk beliggenhed, hvor man kunne se både ruiner og azur-blåt hav samtidigt. Vi stødte også på kæmpe-leguaner her samt en nysgerrig vaskebjørnslignende skabning. Det var dog virkelig varmt, så vi blev ret hurtigt enige om, at stranden var en bedre idé.

DSC_0070Vi var også ude og bade i nogle af de berømte cenotes. En cenote er en naturskabt pool dannet af limsten. Der findes omkring 6000 cenotes på Yucatan-halvøen. Det specielle ved dem er, at de består af ferskvand i jungleomgivelser, og at limstenen danner en slags filter, der gør, at vandet er virkelig rent. Det var en ren fornøjelse at bade i disse cenotes på endnu en varm dag, da vandet var dejlig køligt.

DSC_0193Efter den lille ferie i Tulum tog vi videre til Playa Del Carmen, som er Mexicos største festby. Her var der helt stoppet op med turister. Vi kunne også nemt mærke, at vi nu var inde på charterturismens domæne. Vi mødte ihvertfald mange skandinaviske familier. Grunden til at vi tog til Playa Del Carmen var fordi, at vi skulle dykke. Herfra fik vi mulighed for at dykke i nogle cenotes. Tine dykkede dog ikke pga hendes fod. At dykke i disse cenotes er en helt unik oplevelse. Det er blandt de eneste huledyk i verden, man kan tage uden formel træning i huledyk.

DSC_0197Vi tog først til The Pit, hvor Anders havde sit første dybe dyk. Her var vi nede på 38 m. Årsagen til dette skyldes næste dags aktiviteter. Derefter dykkede vi i Dos Ajos, som kun var 8 m dyb, så det var to meget forskellige dyk med hver deres charme. Det var en meget unik oplevelse, og er et rigtig godt eksempel på et sted, hvor billeder ikke retfærdiggører oplevelsen, da det var virkelig svært i dybet at få nogle ordentlige billeder. Vi havde en sjov oplevelse i Dos Ajos, da vi mødte en mand, der var dykkerinskruktør… og gæt engang, han kom fra Randers :o)

DSC_0198Dagen efter var så den helt store dag, hvor der skulle dykkes med tyrehajer. Anders var helt klar, og det var dykkerinsreuktøren også. Da vi kom ned til stranden, var strømmen voldsom og bølgerne høje. Instruktøren ville stadig gøre forsøget. Dog da vi skulle til at i båden, valgte havnefogeden at lukke for alt sejllads, så der blev ingen hajdyk i denne omgang. Jeg vil ikke sige, at det var skuffende, da det var for min egen sikkerheds skyld, og det giver jo bare en grund til at komme til Mexico igen, for det skulle være en unik oplevelse.

Vi valgte derfor at tage videre til Cancun, hvorfra vi skulle flyve hjem. Cancun er turistbyen over dem alle i Mexico. For amerkanere svarer Cancun lidt til, hvad Alanya gør for os. Vi skulle dog udelukkende også kun bruge byens lufthavn. Da vi kom lidt tidligere end forventet, brugte vi tiden på byens turistmarked, hvor vi kæbte de obligatoriske souvenirs, og Tine fik luftet sine “prutte”-talenter.

Vores tur til Mexico var hermed slut. Vi har haft en fantastisk tur med en masse gode oplevelser. Heldigvis har landet overrasket os virkelig positivt. Vi håber nu på, at vores flyvninger ikke bliver ramt af stormen over Europa i weekenden.