Dansk Backpacker

Så ankom jeg til Johannesburg

NB. Det er desværre ikke muligt for mig at uploade billeder, så det kan først blive gjort, når jeg kommer hjem.

Et område som jeg altid har drømt om at besøge, er det sydlige Afrika. Jeg havde godt nok tænkt på, at jeg ikke havde lyst til at rejse uden min lille familie, allerede 4 mdr efter Filippinerne. Da jeg så fik muligheden, så tog jeg den. Den skarpe læser ved nok, at det sydlige Afrika på min top 5 kommende rejseplaner i mange år, og det blev så nu.

Det er en overland/gruppetur, jeg skal på starter i Johannesburg, hvor vi straks kører til Botswana, og udforsker landet. Hefter kører vi til Victoria Falls,hvor både Zambia og Zimbabwer skal udforskes. Vi kører sydpå igen gennem Zimbabwe, hvor vi drejer vestpå, og slutter med verdensklassesafari i Krüger National Park, inden jeg flyer hjem igen fra johannesburg.

Der er to punkter på denne tur, som jeg er særdeles spændt på. Dette er Okavango Deltaet i Botswana, samt Victoria Falls, der udgør grænsen mellem Zambia og Zimbabwe. Der er også en masse safari på programmet, hvilket jeg jo elsker. Sidste gang jeg var på safari, brugte så meget tid på at kigge på dyrerne igennem et kamera. Det tror jeg, vil ændre sig i denne omgang.

Det eneste, der mangler på denne tur, er Namibia, men det bliver en anden god gang. Det bliver en vild tur præcis i min ånd med fuld knald på programmet, overnatning i telte i midten af ingenting, masser af dyreliv, og et par nye aktiviteter
planlagt, som jeg aldrig har prøvet før.

Turen til Johannesburg gik nogenlunde som planlagt, bortset fra at min bagage ikke dukkede op. Jeg blev dog lovet, at bagagen ville dukke op næste dag, hvor de ville levere den til mig – tror Tine og jeg har udviklet et KLM-syndrom, for der går noget galt, hver gang vi flyver med dem.

Min første og eneste dag i Johannesburg brugte jeg i bydelen Soweto på cykel. Soweto er suverænt den med historiske og karismatiske bydel Johannesburg. Det var en lidt hård dag men også sjov. Soweto blev nemlig dannet på grund af apartheit-styret. Alle sorte blev smidt ud af Johannesburg. De spurgte så “so where to?”, hvilket så det blev til Soweto.

I Soweto bor nærmest alle sociale klasser side om side. Vi så alt fra slum til store fine huse. Soweto har huset ikke mindre end to nobel freds-prisvindere, som oven i købet boede på samme gade. Den mest kendte var selvfølgelig Nelson Mandela.

Om aftenen afventede jeg så min bagage, som selvfølgelig ikke kom som lovet. Derfor tog jeg selv tilbage til lufthavnen for at hente bagagen. Det lykkedes efter lidt kamp, og så jeg klar til at tage til Botswana.

Den første dag på vejen mod Botswana, var en lang køredag, hvor vi ikke så meget, andet end lidt vildsvin og æsler. Vi overnattede ved et næsehornsreservat. Desværre ankom vi så sent, at det ikke var muligt at tage ud og se næsehornene, da der var mørkt. Den mulighed skal dog nok komme senere.