Dansk Backpacker

Opsamling på turen til Peru

Efter hjemkomsten fra Peru har vi haft travlt med både at flytte i hus og jobskifte. Tiden til at færdiggøre Peru-turen har derfor været lidt knap, men beskrivelse af resten af turen samt en opsamling kommer derfor her – laaang tid for sent 🙂

Efter turen til Manu havde vil et par dage tilbage i Cuzco, som egentlig var beregnet som bufferdage i tilfælde af, at vi blev forsinket fra Manu. Selvom vi egentlig var indstillet på, at rejsen til Peru var slut, og den lange flyvetur ventede, så var det egentlig meget rart med lidt ekstra tid. Dagen efter vores tilbagevenden fra junglen havde vi aftalt at mødes med guiden William, da han så gerne ville vise introducere os for sin kone Carmen og sin datter Emilia. Vi blev inviteret ud og spise på en lokal peruviansk restaurant af den lille familie, hvor vi fik noget nær den bedste fiskeanretning, vi nogensinde havde smagt. Det var lidt skægt at besøge en restaurant sammen med lokale, da tjenerne ikke helt vidste, hvordan de skulle agere. Det resulterede så i to forskellige menukort. 1 med lokale priser og 1 med “turistpriser”. Tjenerne mente dog, at det absolut måtte være en fejl med printeren, men vi er jo vant til forskellen efterhånden rundt omkring i verden, så vi synes det var meget sjovt. Vi fik taget pænt afsked med den lille familie, og begik os på souvenir-jagt inden hjemturen. Samme dag tog vi op på et af bjergene omkring Cuzco, hvor der ligger gamle inka-ruiner og en statue af Jesus, der minder meget om Brasiliens Christ the Redeemer. Dette sted havde det mundrette navn af Sacsây Wàman, hvilket er svært at sige for turister, så kælenavnet er i stedet “Sexy woman”, hvilket bringer smilet frem på læben på enhver lokal.

Vores sidste dag i Peru blev brugt på at se en lokal old-boys basketballkamp og på det lokale Coca-museum. Vi plejer ikke at være begejstret for museer, men havde alligevel hørt godt om Coca-museet. Her kunne vi se stort set alt, hvad coca-planten kunne bruges til af både godt og skidt. Mest bizart var det dog, at opskriften på at fremstille kokain hængte frit fremme i udstillingen. På museet kunne man købe alt med coca i; slik, øl, te, blade og selvfølgelig Coca-Cola – dog ikke kokain 🙂

Om eftermiddagen gik turen så mod lufthavnen, hvor vil startede den lange tur hjem. Vi var ret bekymrede for, om vi også skulle være heldige med flyvningerne på vej hjem, ligesom på vej til Peru. Vi havde en ret kort connection i Lima, men vi nåede det hele, og havnede sikkert hjemme i Danmark efter en oplevelsesrig tur til Peru.

Der kan sættes rigtig mange ord på vores tur til Peru. Det første vi tænker på, er, at vi, for første gang nogensinde, har haft en fuldstænding uproblematisk rejse, hvilket var lækkert at prøve. Det betyder så også, at Peru er et forholdsvist nemt land at rejse i. Vi så en overraskende stor blanding blandt aldersgrupperne på de rejsende, som rejste på samme måde som os. Det var især overraskende, at vi mødte rigtig mange pensionister, der rejste som backpacker i Peru. Vi tror, dette skyldes, at næsten alle tager den samme tur rundt i Peru; den såkaldte Gringo-trail. Det gjorde vi også med det resultat, at vi ofte kørte i bus med de samme mennesker rundt i Peru, fordi det er den absolut mest logiske vej rundt. Alle ender i Cuzco, hvor der så er en del muligheder for, hvordan man ønsker at komme til Machu Picchu.

Ikke ret mange tager til Manu, da det fortsat er et ret ukendt område for den gennemsnitlige turist. De fleste rundture i Peru tager 2-3 uger. Hvis man tager toget op til Machu Picchu kan 2 uger gøre det. 3 uger vil dog være absolut mest behageligt, hvis man ønsker at se alle de kendte seværdigheder, og især hvis man samtidig ønsker at tage inka-stien eller Salkantay-trekket op til Machu Picchu. Det samme gælder, hvis man, som os, tager en tur til Manu istedet. Der skal helst bruges 4 uger, hvis der både skal trekkes og til Manu.

Vi skrev for et halvt år siden her på siden, hvad vi forventede af de enkelte destinationer i Peru. Herunder skriver vi så hvad synes vi om de enkelte steder, samt hvilke erfaringer har vi gjort os:

Lima:

Vi troede at Lima var en tom storby ligesom så mange andre. Det er en storby, men der er nok at underholde sig med i 1-2 dage. Sikkert mere hvis man er til museer. Bymidten har nogle ret pæne områder, og i Lima findes de bedste restauranter. Er man til paragliding, er Lima også stedet.

Paracas:

Paracas er udgangspunktet for ture til Islas de Ballestas. Paracas er egentlig navnet på området, og byen man ankommer til, hedder noget helt andet, men alle kalder det Paracas. Byen lever udelukkende af besøgene til Ballestas, hvilket tager få timer. Derfor er der ikke ret mange turister om eftermiddagen, når alle turene er slut. Vi tror, at byen faktisk kunne være ret hyggelig at have en enkelt overnatning i. Har man god tid, kan Paracas-ørkenen besøges, hvilket er klodens næsttørreste ørken. Turen til Ballestas foregår i speedbåd, og det vil være en god ide, at tage en hat med – ikke blot mod solen, men også mod de talrige fugle der flyver over båden konstant – bitre erfaringer. Ved selve øerne ser man masser af søløver og andet fugleliv heriblandt pingviner. Delfiner viser sig også af og til, men dem så vi dog ikke. Alt i alt synes vi det var en glimrende tur, som man lige så godt kan tage, hvis man kører den lange tur med bussen fra Lima til Nazca. Det er et logisk stop, og man havner stadig i Nazca før det bliver mørkt. Ulempen er dog, at bussen kører fra Lima kl 4 om morgenen.

Nazca:

Udgangspunktet i Nazca er de berømte linjer i ørkenen, og ellers var der egentlig ikke så meget mere at komme efter i byen. Man bliver fragtet til noget der skal forestille en flyveplads, bliver vejet, og ryger så igennem security. Det hele gik ret hurtigt, og vi sad snart i et af de små fly, hvilke er virkelig små. En rigtig god ide er at tage køre/søsygepiller inden turen, da turen over linjerne virkelig er en voldsom tur, også selvom man normalvis ikke er sart. Turen foregår ved, at der er en pilot og en guide, der taler over et headset, og fortæller om linjerne. Hver gang flyet når en ny figur, så vender piloten flyet om på siden, så man nemmere kan se linjerne. Vi synes, at det var en rigtig god oplevelse. Vi ved at andre er uenige, men mystikken omkring Nazca-linjerne sammen med måden at se dem på, var en ny oplevelse for os.

Thumbs Up

Arequipa:

Vi havde forventet en hel del af Arequipa. Byen er kendt for mange museer og kulturliv, hvilket vi ikke var helt indstillet på. Til gengæld var der nogle rigtig glimrende restaurenter, som kunne underholde os en del. Til gengæld var Arequipa et rigtig godt stop til afklimatisering, fandt vi ud af. Set i bakspejlet ville en dag mere i Arequipa ikke havde skadet os, da vi blev rimelig hårdt ramt af højdesyge de efterfølgende dage.

Medium

Colca Canyon:

Colca Canyon levede helt klart op til vores forventninger og mere til. Det var to dage, som bestod af virkelig meget kørsel. Vi fik dog set noget af det smukkeste og varierende landskab, som Peru kan byde på, hvilket ikke mindst skyldes de varierende højder. Vi fik set alle de forskellige slags lamaer. Sidst men ikke mindst brugte vi Anders’ fødselsdag i selskab med condorerne ved Colca Canyon. Vejret var fantastisk, og vi fik set en masse dyreliv. Eneste ulempe var dog, at vi var hårdt ramt af højdesyge her.

Puno:

I Puno så vi verdens højst beliggende sø Lake Titikaka, som næsten alle turister besøger. Her blev vi voldsomt skuffede, da besøgende ved de lokale omkring søen på ingen måde havde nogen autenticitet tilbage. Det er blevet alt for kommercielt. Vi har oplevet sådanne besøg som dette i andre lande før, og det kan næsten bedst beskrives som en zoologisk have med mennesker. Det positive ved turen var dog, at der igen var en fantastisk natur rundt omkring de øer, som vi besøgte. Vi var dog ret glade for, at vi havde valgt en dagstur på søen og ikke en 2 dage/ 1 nat-tur, som mange turister vælger.

Thumbs down

Cuzco:

Cuzco endte med at blive byen i Peru, hvor vi tilbragte længst tid, hvilket selvfølgelig ikke var tilfældigt. Byen var bare alletiders, og man kan bruge rigtig længe her. Der var en rigtig fin koloniansk stemning, og byen var generelt bare rigtig rar at færdes i. Den største ulempe ved Cuzco var, at det var meget vanskeligt at færdes i den centrale del af byen, uden at blive stoppet en 20-30 gange af personer, der ville sælge det ene og det andet samt heftig trafik . Det lærte vi dog hurtigt at abstrahere fra, og det kunne ikke ødelægge vores indtryk af byen.

Machu Picchu:

Som et af de 7 nye verdensvidundere havde vi meget store forventninger til Machu Picchu. Disse blev helt klart indfriet. Sjældent var vi set en attraktion, som kunne feje benene så meget væk under os som Machu Picchu. Kombinationen af mystik, idyl, udformning, placering og historie gør stedet til af det helt specielle steder på kloden og altid et besøg værd.

Vi tog som bekendt toget til foden af Machu Picchu, da vi desværre ikke kunne tage den berømte inka-sti. Det gav os muligheden for at bestige et af de  små bjerge i området, som gav postkort-billedet af Machu Picchu. Dette bjerg er der ikke ret mange, som bestiger, hvilket bare var til vores fordel, da vi så havde udsigten, der nærmest ikke kunne fås flottere, helt for os selv.

Manu:

Vi havde også store forventninger til Manu National Park, som er en del af Amazonas. Vi vidste godt, at det var væsentlig sværere, at se alle dyrene her i forhold til i Afrika. Vi var dog heldigere end gennemsnittet, og vi så meget mere end forventet, og vi så skabninger, som vores guide (der stammede fra Amazonas), kun så ca. hvert andet år. Prikken over værket var, at vi så jaguaren, så vi nu kun mangler at se én af de fem store kattedyr i naturen. Det var en stor oplevelse. Alfa og omega ved et besøg i Manu National Park er dog, at man har en virkelig god guide, da det er så svært at spotte dyrene, når man ikke er vant til det. Vi brugte en uge i parken, og lærte meget om økosystemer, dyreliv og kulturen, hvilket var meget mere end vi turde håbe på.

Konklusion:

Vores tur i Peru bar præg af mange virkelig store oplevelser, som vi ikke havde prøvet før. Dette var selvfølgelig også årsagen til, at valget faldt på netop Peru i denne omgang. Landet har en verdensklasse blanding af forskellige klimaer og økosystemer, der gør, at der er forskellige oplevelser i alle ender af landet. Vi har store forventninger til vores besøg i Peru, og vores forventninger blev alligevel overgået. Vi er nu allerede i tænkeboks over, hvilket land der bliver målet næste år. Der er en helt del at tænke over, da det bliver meget svært at måle sig med Peru 🙂