Dansk Backpacker

Oaxaca, natur og nytår i San Cristobal

Busserne i Mexico fungerer faktisk ret godt. Det ved de lokale åbenbart også. Vi fik lidt af en overraskelse, da vi ankom til bustationen i Mexico City kl 22 om aftenen. Det mindede mest af alt om udsalg i Salling, men vi fandt da rimelig nemt vores bus, og var snart på vej til Oaxaca (udtales O-a-ha-ka),

Oaxaca er kendt for sine gamle bygninger i kolonialsk stil. Derudover er det Mexicos madmekka. Det er også i Oaxaca, at mexicanernes yndlingsdrik mezcal primært bliver brygget, men mere om det senere.

DSC_0319Vi fik gået en masse i løbet af vores dag i Oaxacas hyggelige små gader. Vi fik prøvet nogle af de berømte egnretter fra Oaxaca – især deres mole var helt speciel. Mole er en slags kryddersauce, som indeholder over 30 ingredienser. Derfor er der aldrig en mole, der er ens, og der findes mange slags. Som enhver anden mexicansk by, var der en stort torv, hvor de lokale elsker at opholde sig. I Oaxaca var der dog en demonstration, som havde varet siden maj. Pladsen var helt fyldt op med telte, hvor lærere sov. De demonstrede åbenbart over for lav løn, så pladsen var omdannet til en lille campingplads, men var helt fredelig.

Vi elsker lokale markeder, som dem skulle vi jo også besøge i Oaxaca. Der var et marked for turister, hvor man kunne købe alt det sædvanlige stads. Det interessante marked var markedet med fødevarer. Når man gik ind her, blev man straks mødt af lugten var adskillige grills. De stegte alle mulige forskellige slags kød, som kunne købes og fortæres på stedet. Det var meget tåget, men åbenbart også voldsomt populært blandt mexicanerne.

Sent om eftermiddagen var byen virkelig blevet fyldt med liv. Der var glade mennesker, musik, boder, børn med balloner og forskellige optrædende artister rundt omkring i bymidten. Vi regnede med, at der nok var en eller anden festival, da det mest af alt mindede om en byfest. Det viste sig så, at det bare var fordi, at det var søndag, så der er åbenbart kæmpe fest hver søndag. Vi har hurtigt fundet ud af, at mexicanerne er utrolig festglade og positive mennesker.

DSC_0341Vi var stadig ramt af jetlag, og havde ikke fået en god nats søvn siden ankomsten til Mexico. Derfor gik vi tidligt i seng, og sov i 11 timer, inden vi igen skulle på tur. Vi skulle se Hierve el Agua, som ligger ca 55 km fra Oaxaca. På vejen gjorde vi også stop ved andre seværdigheder. Bl.a. så vi verdens største træ (påstår mexicanerne) El Tule målt på omkreds og volumen. Træet var 11 m i diameter, og havde en omkreds på 52 m. Hvordan man kan måle volumen på et træ, fandt vi aldrig ud af, men det var ret imponerende at se et 2000 år gammelt træ, der har oplevet så meget historie, og været helligt for aztekerne.

DSC_0397Vi kørte forbi Mitla-ruinerne, hvilket ikke rigtig fangede os. Måske fordi vi allerede havde set Teotihuacan, men det var heller ikke formålet med turen. Formålet var at se Hierve el Agua, som er en slags forstenede mineraler, der ligner et frosent vandfald. På toppen kunne man bade i naturskabte små pools med den fedeste panoramaudsigt. Vi var imponeret.

DSC_0454Vi blev også introduceret til Michelada, som er endnu en af mexicanernes yndlingsdrikke. Kort fortalt er det tabasco, lemon, salsa og øl blandet sammen i en kop med chillipulver langs kanten af koppen. Vi skulle dog også gøre stop ved et Mezcal-distilleri. Mezcal er en stærk alkoholisk drik, som f.eks. tequila hører ind under. Tequila er lavet af en bestemt slags kaktus, mens mezcal kan laves af alle kaktusser. Mezcal har en alkoholprocent på op imod 60 %, og smagte decideret skrækkeligt.

DSC_0507Vi tog samme aften natbussen fra Oaxaca til byen San Cristobal. Her skulle vi fejre nytår. San Cristobal er mindst lige så hyggelig som Oaxaca. Især byens madscene har vi nydt godt af. Både tortilla, fajitas, burritos, tacos, quesadillas og tortias har vi prøvet, og vi er fans. San Cristobal har også en masse gamle koloni-bygninger på snorlige små gader. Dog ligger San Cristobal 2000 m oppe, så der er lidt køligere og mere grønt end i Oaxaca. San Cristobal fik et ekstra plus af Tine, da der stod et kæmpe juletræ på byens største torv.

DSC_0610Nytårsaftensdag brugte vi ved Cañón del Sumidero, som er en 800 m høj kløft. Her sejlede vi igennem i speedbåd, og så den flotteste natur. Det var også dejlig afvekslende fra alle ruinerne, som vi har set, og stadig mangler at se.

DSC_0589Vi så en masse dyreliv, hvor højdepunktet nok var et par krokodiller,  som bestemt ikke var helt små. Det var en rigtig fed spontan tur.

Vores nytårsaften blev fejret med grillkylling og rib eje.Mexicanerne gjorde ikke så meget i raketter, som vi gør. Til gengæld er de helt tossede med kanonslag, så vi fik skudt det nye år ind ret højlydt.